sâmbătă, 25 septembrie 2010

TiA Part 1


Saptamana trecuta, in urma unei selectii, am participat la un curs de educatie non-formala in cadru Tia (Tineret in Actiune). Cursul s-a tinut pe o perioada de 3 zile de vineri 17 sept. pana duminica 19 sept. Am fost in total in jur de 30 de participanti, majoritatea elevi la liceu, dar au fost si cateva profesoare, si alte persoane care au terminat liceul. Cursul a fost tinut de doi formatori: Ana Andronic si Marian Ancuta. Desi Ana ne-a spus ca nu e bine sa povestim un eveniment incepand cu concluziile o sa ma prefac ca nu eram atenta la partea aia. Asa ca...au fost trei zile superbe! Nu ma refer la vreme. Cursul a fost atat de interactiv, amuzant, distractiv, a fost super! Am invatat atatea lucruri noi si chiar ne-am distrat. Asta a fost incipitul "captatio benevolentiae", iar acum voi incepe sa povestesc mai pe larg. [Nu-mi mai amintesc exact ce si cand s-a intamplat asa ca e posibil sa fac cateva greseli, sa spun ca in ziua cutare am facut cutare lucru cand de fapt nu e asa. Oricum continutul e important, nu forma]

Obiectivele cursului:
La sfarsitul modulului participantii vor putea sa:

-defineasca/precizeze caracteristicile educatiei non-formale
-selecteze/adapteze instrumente si metode ale educatiei non-formale aplicabile in proiecte din cadrul TiA
-utilizeze/implementeze instrumente si metode non-formale corespunzatoare prioritatilor TiA
-evalueze programe/activitati non-formale derulate in cadrul TiA.

Prima zi:

30 de persoane + 2 formatori = o multime de oameni necunoscuti

Ca ecuatia sa poata fi rezolvata a trebuit sa ne cunoastem. Asa ca am jucat cateva jocuri de cunoastere. Primul a fost sa ne asezam in cerc, apoi ficare trebuia sa-si spuna numele si apoi sa faca un semn care sa-l reprezinte intr-o oarecare masura. Ceilalti, trebuiau sa repete in cor numele si sa faca acelasi semn. Dupa acest joculet, am jucat zip-zap. Zip=stanga, iar zap=dreapta. Eram asezati in cerc(care este pozitia consacrata educatiei non-formale), si cineva statea in mijloc. Acest "cineva" mergea la unul din participanti si ii spunea: "Zip!" "Victima" trebuia sa spuna numele persoanei din stanga. Daca spunea "Zap!" atunci trebuia spus numele persoanei din dreapta. Lucrurile se puteau si complica. Puteai sa spui "Zip-Zap" sau "Zap-Zip". Cum nu ne cunosteam si fiindca existau si persoane (alias eu) care nu prea le au cu stanga si drepata ne incurcam destul de des. Cand greseai sau intarziai cu raspunsul luai locul celui ce intreba.
Un alt tip de joc au fost cele de sociometrie. Stateam asezati pe scaun. Numarul scaunelor trebuia sa fie cu unu mai putin decat numarul participantilor asa incat cineva ramanea in picioare si punea intrebari. De exeplu: "Cine are pisici acasa?", "Cui ii place fotografia?", Cine a fost la un concert al trupei...X?". Cei care puteau raspunde afirmativ trebuiau sa se ridice si sa-si schimbe locurile insa nu aveai voie sa te asezi pe locul de langa tine. Evident ca ne ingramadeam incercand sa ne ocupam scaunele si sa nu ramanem pe afara pentru a pune intrebari. Cam atat cu jocurile de nume si de cunoastere.

Dupa ce ne-am invatat numele unii altora (sau cel putin asa se presupunea) am trecut la lucruri ceva mai serioase si anume cateva notiuni introductive legate de TiA.

Am vorbit

  • despre prioritatile Comisiei Europene si anume:
-includerea persoanelor cu posibilitati reduse
-diversitate culturala
-cetatenie europeana
-participare activa.
  • despre actiunile TiA in numar de 5 dar nu le mai enumar acum.





Niciun comentariu: